Translate

PHILOSOPHY HISTORY


{Below text in English} [Ниже - текст на русском]

ΑΤΡΟΠΟΣ - ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ
Ένα “σπίτι”, μια εστία του οποίου τα θεμέλια απλώνονται κατά κάποιο τρόπο σε πολλές γωνιές του κόσμου. Ο καρπός των ταξιδιών του Σταμάτη Ευσταθίου ανά τον κόσμο μέσα από ποικίλες θεατρικές δράσεις που αφορούσαν στην άσκηση/διαρκή εκπαίδευση του ηθοποιού, στη δημιουργία παραστάσεων, διεθνών συ-σκηνοθεσιών, ερευνητικών αποστολών, στην επαφή με τοπικές κοινότητες μέσα από το θέατρο στην ευρύτερη του έννοια. Ένα “σπίτι” που εμπνέεται από το “Θέατρο της σύνδεσης”, το σύστημα και τη φιλοσοφία θεάτρου που εισήγαγε ο Σταμάτης Ευσταθίου.
Το πλαίσιο λειτουργίας του «σπιτιού» είναι η διαρκής άσκηση του ηθοποιού, επαγγελματία και απαιτητικού ερασιτέχνη μέσα από μικρής ή μεγαλύτερης διάρκειας εργαστήρια, η δημιουργία παραστάσεων και δρώμενων και οι “παρα-θεατρικές” δράσεις ή αλλιώς δράσεις που τοποθετούνται στην περιφέρεια του θεάτρου που όμως φωτίζουν την ουσία του, όπως βραδιές ποίησης και αφήγησης, προβολές, συζητήσεις, ανταλλαγής ταξιδιωτικών εμπειριών ή απλών ιστοριών, μαγειρική κ.ά.
Μέσα στο χρόνο και κυρίως το Καλοκαίρι το κέντρο οργανώνει δράσεις-αναχωρητήρια στη φύση δίνοντας τους συγκεκριμένο θεατρικό προσανατολισμό (Θέατρο και τοπική κοινότητα - Energia, Κάλαντα και θέατρο σε σπίτια σε χωριά, Αποστολές σε απομακρυσμένα μέρη του κόσμου - Kosmos, κ.ά.)
Επίσης, ο χώρος ανοίγεται και στα παιδιά τις Κυριακές με δραματοποιημένα παραμύθια και ενσωμάτωση στοιχείων θεάτρου σκιών και κουκλοθεάτρου.
Έμφαση δίνεται και στις διεθνείς συνεργασίες με τη μορφή μετακλήσεων δασκάλων ή-και παραστάσεων από το εξωτερικό.
Και τέλος το ΔΙ.ΚΕ.ΘΕ. Άτροπος οραματίζεται την οργάνωση μικρού φεστιβάλ ερευνητικού θεάτρου με συμμετοχές τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.

ΤΟ ΣΤΙΓΜΑ ΜΑΣ
Το θέατρο για την Άτροπο είναι πάνω απ’ όλα ένας αλληγορικός τόπος συνάντησης: Με την ατομική παρόρμηση, την ομαδική ροή, το θεατή και τον χώρο.
Τα μέσα για να δομηθεί αυτή η συνάντηση είναι ένας νέος σωματικός αυθορμητισμός, η παραδοσιακή μουσική, ο ρυθμός και η υπόγεια μουσικότητα του λόγου, η τελετουργία, το γκροτέσκο καθώς και ο ατομικός με τον αρχετυπικό μύθο.



Atropos - INTERNATIONAL THEATER CENTER
A "home", a fireplace whose foundations somehow extend to many corners of the world. The fruit of Stamatis Efstathios's journeys around the world through a variety of theatrical activities related to the lifelong actor’ training, the creation of performances, international co-directions, theater expeditions, contact with local communities through theater in its broader sense . A "home" inspired by the "Theater of Connection", the system and the philosophy of theater introduced by Stamatis Efstathiou.
The space’s framework is the constant training of the actor, professional or demanding amateur, through short or longer workshops, the creation of performances and events, and the "para-theatrical" actions, or actions located on the periphery of the theater that illuminate its essence, such as poetry and storytelling nights, screenings, discussions, sharing travel experiences or simple stories, cooking, and more.
Throughout the year and mainly in the summer, the center organizes outreach activities in nature giving them a specific theatrical orientation (Theater and local community - Energia, Carols and theater in village houses, Missions in remote parts of the world - Kosmos, etc.)
The space is also open to children on Sundays with dramatized fairy tales and incorporation of shadow and puppet theater elements.
Emphasis is also put on international collaborations in the form of invitations from teachers and / or performances from abroad.
And finally I.THE.C. Atropos envisions the organization of a small research theater festival with participations from both Greece and abroad.

OUR PHILOSOPHY
Theater for Atropos is, above all, a metaphorical place of meeting: with individual impulse, group flow, spectator and space.
The means to structure this meeting is a new physical spontaneity, traditional music, rhythm and nonvisible musicality of speech, ritual, and grotesque as well as the individual and the archetypal myth.




Атропос - МЕЖДУНАРОДНЫЙ ТЕАТРАЛЬНЫЙ ЦЕНТР
«Дом», камин, основы которого так или иначе распространяются на многие уголки мира. Плод путешествий Stamatis Efstathiou по всему миру посредством различных театральных мероприятий, связанных с обучение профессионального и требовательного любительа актера , созданием спектаклей, международными со-постановками, театральными экспедициями, контактами с местными общинами через театр в его широком смысле.  
«Дом», вдохновленный «Театром Взаимосвязи», системой и философией театра, представленными Стаматисом Эфстатиу.
Основой пространства является постоянная подготовка- тренинг актера, профессионала или требовательного любителя, посредством коротких или длинных мастер-классов, создания спектаклей и событий, а также «паратеатральных» действий или действий, расположенных на периферии театра, которые освещают его сущности, такие как поэтические вечера и рассказы историй, показы, дискуссии, обмен опытом путешествий или простые истории, кулинария и многое другое.
В течение всего года, и в основном летом, центр организует просветительские мероприятия на природе, придавая им особую театральную направленность (театр и местное сообщество - Энергия, колядки и театр в деревенских домах, экспедиции в отдаленные районы мира - Космос и т. Д.).
Это место также открыто для детей по воскресеньям с театрализованными сказками и включением элементов театра теней и кукол.
Акцент также делается на международном сотрудничестве в форме приглашений от учителей и / или выступлений из-за рубежа.
И, наконец, I.THE.C. Атропос предполагает организацию небольшого театрального фестиваля с участием представителей Греции и других стран.

НАША ФИЛОСОФИЯ
Театр для Атропоса - это, прежде всего, метафорическое место встречи: с индивидуальным импульсом, групповым потоком, зрителем и пространством.
  Средство структурирования этой встречи - новая физическая спонтанность, традиционная музыка, ритм и невидимая музыкальность речи, ритуала, гротеска, а также индивидуального и архетипического мифа.



History of Atropos 

Atropos undertakes two basic activities: On one hand education and research and on the other hand creation. The educational and research part is realized through introductive and intensive workshops in Greece and abroad. The creative part is reflected at the 4 past projects: At “Aim”  (2004) and “Apetites” (2005) the central subject was man-woman in its archetypical dimension,  and in “Akosmos” (2006) and “come” -1st and 2nd version (2007) the human fights with society or with its disfiguration testing his limits and his existential agony. In 2008 two projects were presented: “Arcadia”- a wandering performance in nature in a mountain of south Greece -concerning the confrontation of the human being with nature space and “Beside oneself”- a solo performance- presented in Greece, Armenia, South Korea, Iran and Russia. “Karma” (2009) - a performance for two performers and one musician/performer- presented in Athens, in India and at the island of Lesvos.  “The journey of fools” project (2011) has passed from 4 different countries –Poland, Denmark, Germany, Bulgaria - through workshops and “The journey of fools performance. With ENERGIA, Atropos actually confirmed the passage to an other phase,  rather related to Anthropology, research on sacred traditions and to environmental theatre. "Godonia" the performative fruit of "Energia 2012", treated the topic of waiting. "Godonia" was developped to "Bela Godonia" in ENERGIA 2013 and further more to "Tuva Godonia" during the expedition in Tuva, in the frame of KOSMOS Project. 


                                                              "Bela Tuva Godonia" performance is the latest draft performative version of waiting research.. Presented in Saint Petersburg, Moscow and in Saratov.



In 2014 Atropos started the exploration of the second branche of "Tetraptycho": "UTOPIA". In the researche are included readings, film projections, lectures and of course laboratory workshops and attempts to create performances allways in a work-in-progress logic. A first organised effort to create a performance is "ANIMA-L-ISMUS" a work inspired from G.Orwel's "Animal farm" as well as from various texts (Zamiatin, Pesoa etc). This performance has already had a site specific version in the village of Bela Rechka, in Bulgaria. 


In 2015, Atropos collaborated with Kani theatre from Iranian Kurdistan. Stamatis Efstathiou directed part of the performance "Purgatory", which has been presented in a festival in Iran and in a steppe nearby Bukan.







In 2017 made its premiere in St Petersburg the performance "Demiurgia", a performance fruit of collaboration between instrumentalist and narrator Sergey Sozin and Stamatis Efstathiou as actor-director. The performance has been already presented in St Petersburg, in Moscow, in Minsk,  Athens, Kiev and in Odessa.





(Ακολουθεί η περιγραφή και στα Ελληνικά)
{Below text in English}


КАЛЕВАЛА - Часть первая
Спектакль вдохновленный Карело-Финском эпосе «КАЛЕВАЛА»


26/5 18:00 > Санкт-Петербург, Белая черепаха, Каменоостровский, 27Г

Вступительное слово режиссера спектакля Стаматиса Эфстатиу.

Прежде всего, создать спектакль из нетеатрального текста довольно сложно.
Сделать из эпоса спектакль, работая при этом над одним из самых “труднодоступных” эпических текстов в мировой литературе – это вызов для любой творческой личности, которая хочет сделать важный шаг на своем пути, шагнув за пределы своих возможностей и стереотипов.

В нашем случае в ходе спектакля длинная цепь персонажей и событий проходят через тело и голоса актера и рассказчика.
Цель этой “Калевалы” живет в настоящем моменте. Тело и голос двух действующих лиц омываются водами Калевальской вселенной и, в свою очередь, освещают эту вселенную своей поэзией и творческим поиском.

Занимаясь драматургией, мы исследовали самую суть красоты этого текста. Занимаясь режиссурой, мы исследовали отражения текста в текущем моменте и пространстве, а также связь со зрителями. Что касается актерской работы, мы наблюдали рождение “параллельного эпоса” – “эпоса” человека-актера.

Первая часть “Калевалы” открывает окно к самым основам человеческой природы, где мужчина ищет избавления от постоянной борьбы за власть. Это избавление он пытается найти, обращаясь к женщине, и принимает страдания, которые неизбежно приносит последняя. Женщина же теряет свою невинность и свой дом для того, чтобы возмужать, созреть и встретится со своей “второй половиной”.

Человек без смущения пересекает реку времени чтобы преодолеть свою надменность, использует весь свой творческий потенциал и хитрость, как бессмертный Одиссей, и встречается с гротеском и трагедией в то же самое время.
Поиски Сампо, загадки загадок, определяют судьбу героев, масштаб их судьбы, и этот масштаб уже больше самих героев. Эта история будет продолжена в последующих частях эпоса и спектакля.

В заключении могу сказать, что первая часть спектакля “Калевала” напоминает фразу Альбера Камю: “ Жизнь может быть прекрасной и захватывающей, вот и все ее трагедия. Без красоты, любви или опасности было бы почти легко жить”.

- Автор концепции / Режиссер / актер
Стаматис Эфстатиу
- Драматург / рассказчик / kantele / театр теней / техническая часть
Сергей Созин
- Звукооператор
Анастасия Стукалина




ΚΑΛΕΒΑΛΑ
Παράσταση εμπνευσμένη από το Καρελοφινλανδικό έπος Καλεβάλα
Αγία Πετρούπολη 26/5/2018
Σύλληψη/σκηνοθεσία/Ηθοποιός: Σταμάτης Ευσταθίου
Δραματουργία/Αφήγηση/Μουσικό όργανο κάντελε/Θέατρο σκιών: Σεργκέι Σόζιν
Τεχνική υποστήριξη: Νάστια Στουκάλινα
Φωτογραφίες: Ντάσα Νικιφόροβα
Εισαγωγικό σημείωμα από τον Σταμάτη Ευσταθίου
Το να δημιουργηθεί θέατρο από μη θεατρικό κείμενο αποτελεί μια πρώτη δυσκολία. Το να γίνει θέατρο ένα έπος και μάλιστα ένα έπος από τα πιο δύσβατα της παγκόσμιας λογοτεχνίας αποτελεί πρόκληση για κάθε δημιουργό που θέλει να κάνει ένα μεγάλο βήμα στην πορεία του, πέρα από τις ευκολίες και τις βεβαιότητες του.
Στην περίπτωση μας μάλιστα μια μεγάλη αλυσίδα ηρώων και γεγονότων περνάνε μέσα από τα σώματα, τις φωνές και την αφήγηση ενός αφηγητή και ενός ηθοποιού.
Ο στόχος είναι η «Καλεβάλα» να ζωντανέψει στην παρούσα στιγμή. Το σώμα και η φωνή των δύο συντελεστών να ποτιστούν από το καλεβάλιο σύμπαν και με τη σειρά τους να το φωτίσουν με τη δική τους ποίηση και δημιουργική αναζήτηση.
Δραματουργικά αναζητήθηκε ο πυρήνας της ομορφιάς του έργου, σκηνοθετικά η αντανάκλαση του στο εδώ και τώρα και η σύνδεση του με τον θεατή και υποκριτικά η γέννηση ενός παράλληλου έπους, αυτού του ηθοποιού – ανθρώπου.
Το πρώτο μέρος της «Καλεβάλα» ανοίγει παράθυρο στις απαρχές της ανθρώπινης φύσης, εκεί όπου ο άντρας αναζητά βάλσαμο για τη διαρκή μάχη του για εξουσία στο «λιμάνι» της γυναικείας  παρουσίας αποδεχόμενος τις δοκιμασίες που αυτό συνεπάγεται. Και η γυναίκα από την άλλη χάνει την αθωότητα, την εστία της για να ωριμάσει και να συναντηθεί με το άλλο μισό.
Ο άνθρωπος τελικά δε διστάζει ακόμα και να περάσει στην «άλλη όχθη», να ξεπεράσει την αλαζονεία του, να αντλήσει κάθε ίνα δημιουργικότητας και πονηριάς, ως διαχρονικός Οδυσσέας, για να συναντηθεί με το γκροτέσκο και το τραγικό ταυτόχρονα.
Η αναζήτηση του «Σάμπο», του αινίγματος των αινιγμάτων, προσδίδει  στο πεπρωμένο των ηρώων  μια διάσταση που τους ξεπερνάει και που θα ξεδιπλωθεί περαιτέρω στα επόμενα μέρη του έπους..
Σε τελική ανάλυση μπορεί να ‘πει κανείς ότι το πρώτο μέρος της Καλεβάλα μας θυμίζει τη φράση του Αλμπέρ Καμύ: «Η ζωή μπορεί να είναι υπέροχη και συνταρακτική, αυτή είναι όλη η τραγωδία της. Χωρίς ομορφιά, αγάπη ή κίνδυνο, θα ήταν σχεδόν εύκολο να ζεις.»


KALEVALA
Performance inspired from the carelian-finish epic Kalevala
Saint Petersburg 26/5/2018
Conception/director/Actor: Stamatis Efstathiou
Dramaturgy/Narration/Musical instrument kantele/Theatre of shadows: Sergey Sozin
Technical support: Nastia Stukalina
Photos: Dasha Nikiphorova



An introductory note by Stamatis Efstathiou – Director of the performance

Creating theater from non-theatrical text is a first difficulty. To
swift an epos to a theater performance, and even to work on one of the most inaccessible epos of the world literature, is a challenge for any creator who wants to make an important step along his way, beyond his facilities and certainties.
In our case, a big chain of heroes and events pass through the bodies, the voices and the narrative process of a narrator and of an actor.
The goal is that "Kalevala" lives in the present moment. The body and the voice of the two doers  are watered by the kalevalian universe and in turn they illuminate it through  their  own poetry and creative research.

In terms of dramaturgy, it has been investigated the core of the beauty of the text, in terms of theater direction its reflection in the present moment and space as well as its connection with the spectator, and in terms of actor’s approach the birth of a parallel epos, the one of the actor-human.
The first part of "Kalevala" opens a window to the very first beginnings of human nature, where the man seeks for heeling from his constant struggle for power in the "harbor" of the female presence, accepting the sufferings that this brings. And the woman on the other hand loses her innocence, her home in order to mature and meet with the other half.
The human does not even hesitate to pass to the “other bank-side”, to overcome his arrogance, to draw every fiber of creativity and cunning, as a timeless Odysseus, and meet with the grotesque and the tragic at the same time.
The search for "Sampo", the enigma of enigmas, gives the heroes' destiny a dimension that transcends them and which will unfold further in the next parts of the epic.
At the end, one can say that the first part of Kalevala reminds us of Albert Camus's phrase: "Life can be wonderful and exciting, that's all its tragedy. Without beauty, love or danger, it would be almost easy to live. "
 






(Ακολουθεί η περιγραφή και στα Ελληνικά)
{Below text in English}

«Одиссея — Циклопы» site-cpecific спектакль
в гроте Одесского Художественного Музея.


Театральная постановка IX главы центрального эпоса западной цивилизации — поэмы «Одиссея».

Грот Одесского художественного музея откроет свои двери зрителям и перенесет его в Древнюю Грецию в пещеру циклопа Полифема. Подземелье станет театральной ареной, на которой развернется борьба между командой хитроумного Одиссея и кровожадным Циклопом.

Греческий режиссер Стаматис Эфстатиу видит большой интерес в работе с мифами. И он ведет актеров Альтернативной школы для человека/актера THEA-tr-ANTHROPOS на эту священную территорию, где человек может узнать себя через метафору, встретиться со своей изначальной природой.

Актеры:
Андрей Утенков
Елена Лысенко
Дарья Черных
Екатерина Калёнова
Алёна Гавриленко

31 мая 19:30

Партнер спектакля Hellenic Foundation for Culture - Odessa

------------------------------------------------------------------------------------------

"Οδύσσεια - Κύκλωπες"
Μια παράσταση στο σπήλαιο του Μουσείου Τέχνης της Οδησσού.


Μια απόπειρα θεατρικής δραματοποίησης του ενάτου κεφαλαίου της Οδύσσειας, του πιο σημαντικού έπους του δυτικού πολιτισμού.

Το σπήλαιο του Μουσείου Τέχνης της Οδησσού θα ανοίξει τις πόρτες του στους θεατές και θα τους μεταφέρει στην αρχαία Ελλάδα στο σπήλαιο του φοβερού Κύκλωπα Πολύφημου. Η σπηλιά θα γίνει θεατρική αρένα όπου θα δώσουν μάχη επιβίωσης ο Οδυσσέας και οι σύντροφοι του με τον Κύκλωπα Πολύφημο.

Ο Έλληνας σκηνοθέτης Σταμάτης Ευσταθίου εστιάζει σε μακροπρόθεσμη βάση την έρευνα του στους μύθους και καθοδηγεί ηθοποιούς του εναλλακτικού σχολείου για τον ηθοποιό/άνθρωπο THEA-tr-ANTHROPOS σε αυτό το ιερό έδαφος, όπου ο άνθρωπος, ανεξαρτήτως χρόνου και κουλτούρας, μπορεί να αναγνωρίσει τον εαυτό του και να συναντηθεί με τις απαρχές της φύσης του μέσα από τη αλληγορία και την ποίηση.

Ηθοποιοί:
Αντρέι Ουτενκόφ
Έλενα Λισένκο
Ντάρια Τσέρνιχ
Εκατερίνα Καλενόβα
Αλιόνα Γαβριλένκο

31 Μαΐου 2019, Στις 19:30
OFAM Μουσείο Τέχνης / Odessa

**** Με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού της Οδησσού

-------------------------------------------------------------------------------------------

"Odyssey - Cyclops"
A site-specific performance in the cave of Odessa Art Museum.


An attempt to theatrically dramatize the ninth chapter of the Odyssey, the most important epic of Western civilization.

The cave of the Odessa Museum of Art will open its doors to spectators and lead them to ancient Greece in the cave of the terrible Cyclop Polyphemus. The cave will become an arena where Odysseus and his comrades will fight for survival against the Cyclop Polyphemus.

Greek director Stamatis Efstathiou focuses his research on myths on a long-term basis and guides actors of the alternative school for the human/ actor THEA-tr-ANTHROPOS in this holy ground where human, regardless of time and culture, can recognize himself and meet with the very beginnings of his nature through allegory and poetry.

Actors:
Andrei Utenkov
Elena Lisenko
Daria Chernih
Ekaterina Kalenova
Aliona Gavrilenko

May 31, 2019, At 19:30
OFAM Art Museum / Odessa

**** Supported by the of Odessa Foundation of Hellenic Culture