ODYSSEY (2019)
KALEVALA - 1ST PART (2018)
Motherland (2018)
DEMIURGIA (2017)
Aroania (2016)
THE MYTH OF ER - PURGATORY (2015)
ANIMA-L-ISMUS (2014)
BELA TUVA GODONIA (2014)
TUVA GODONIA (2013)
BELA GODONIA (2013)
GODONIA (2012)
THE JOURNEY OF FOOLS (2011)
KARMA (2009)
ΕΚΤΟΣ ΕΑΥΤΟΥ (BESIDE ONESELF) (2008)
COME (Έλα...) 2007
ΑΚΟΣΜΟΣ (2006)
ΟΡΕΞΕΙΣ (2005)
ΣΚΟΠΟΣ (2004)
“ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ”
Μια παράσταση εμπνευσμένη από αρχαίους μύθους πάνω στη δημιουργία του κόσμου
ΘΕΑΤΡΟ ΑΤΡΟΠΟΣ - ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΤΡΟΠΟΣ
http://atropostheatre.blogspot.gr/
Τι υπήρχε πριν τον άνθρωπο; Πώς εμφανίστηκε ο άνθρωπος; Πώς επικράτησε η παρακμή στην ανθρωπότητα; Και τί έγινε με τον Θεό ή τους θεούς; Έμειναν μαζί με τον άνθρωπο μετά τη Δημιουργία και με ποιό τρόπο;
Πρόκειται για θεμελιώδη ερωτήματα που ο άνθρωπος, ανεξάρτητα από την πολιτιστική του ταυτότητα θέτει σε απλές λαϊκές ιστορίες αλλά και σε πιο πολύπλοκους μύθους.
Άξια προσοχής είναι το γεγονός ότι ο αρσενικός και ο θηλυκός πόλος αποτελούν τις συμπληρωματικές πλευρές σχεδόν κάθε μύθου και ότι οι αλαζονικές επιλογές που κάνει ο άνθρωπος στη ζωή του αργά ή γρήγορα πληρώνονται…
Θέατρο, ζωντανή μουσική από παραδοσιακά όργανα, τραγούδι και αφήγηση είναι τα μέσα που μεταφέρουν τόσο τους θεατές όσο και τους συντελεστές ενώπιον της μεγάλης ανθρώπινης και ιερής κληρονομιάς μας: Τη μνήμη και την ευθύνη.
Σε αυτό το μονοπάτι της μνήμης και της ευθύνης η ποίηση είναι το όχημα και η ελπίδα είναι το καύσιμο…
*** Για την παράσταση αυτή αντλείται υλικό από την Ινδική, τη ζωροαστρική, τη σουμεριακή, την αφρικάνικη, την ελληνική και την αιγυπτιακή μυθολογία
*** Μια παράσταση που έχει ήδη παρουσιαστεί στην Αγία Πετρούπολη, στη Μόσχα, στο Μινσκ, στην Οδησσό με την υποστήριξη του Ελληνικού κέντρου πολιτισμού, στο Κίεβο, στην Κέρκυρα και μια φορά στην Αθήνα.
** Δραματουργία / Μουσικές στην πρώτη εκτέλεση:
Σεργκέι Σόζιν
Μουσική εκτέλεση στην τωρινή εκδοχή και προγραμματισμός:
Ορέστης Ζαφειρόπουλος
** Ηχοληψία:
Χρήστος Μαραγκουδάκης ΝMB Studio
** Αφήγηση:
Βασίλης Κρητικός
** Σωματοποίηση-σκηνοθεσία:
Σταμάτης Ευσταθίου
******
Με το τέλος της παράστασης ακολουθεί μοίρασμα εντυπώσεων, σχολίων και ερωτήσεων μεταξύ των συντελεστών της παράστασης και των θεατών
********
** Διάρκεια:
1 ώρα
** Ημερομηνίες (5 ΜΟΝΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ):
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου
Σάββατο 23 Νοεμβρίου
Σάββατο 30 Νοεμβρίου
Σάββατο 7 Δεκεμβρίου
Σάββατο 14 Δεκεμβρίου
Ώρα:
21:00
** Εισιτήρια:
12€ Κανονικό
10€ Φοιτητές, αμεα, συνοδοί αμεα, κάτοικοι γειτονιάς
8€ ομάδες-παρέες 10+ ατόμων με προκράτηση εισιτηρίων
** Τόπος:
ΆΤΡΟΠΟΣ Διεθνές κέντρο θεάτρου
Κωνσταντίνου Παλαιολόγου 26 (Μετρό Μεταξουργείο)
Πληροφορίες-κρατήσεις : Τηλ. 6947132894 / 6980940720
****** Με την ευγενική υποστήριξη:
- Μικρό Παρίσι των Αθηνών (https://sites.google.com/view/petitparis )
- Ειλισσός (http://www.eilissos.gr/)
- FermouArt (https://fermouart.gr/?fbclid=IwAR34veeV6M3k96zroI942hB1U6RvTcaGUolHmGOt11WLykdCJjddHhzrt10)
- Connect your city (http://www.connectathens.gr/index.php )
- 22 stops (https://22stops.com/)
- Θεατρικό εργαστήρι Pocket flat (http://www.stella-mari.com/portfolio/%ce%ad%ce%bd%ce%b1%cf%81%ce%be%ce%b7-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%86%ce%b5%cf%84%ce%b9%ce%bd%cf%8e%ce%bd-%ce%b4%cf%81%ce%ac%cf%83%ce%b5%cf%89%ce%bd-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b8%ce%b5%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9/?fbclid=IwAR1syMi6BEpVOl8yBN1sD9D9ZB7Pda48inN0-FI6KY_zQCDeVrUgysT4ZNA )
(Ακολουθεί η περιγραφή και στα Ελληνικά)
{Below text in English}
«Одиссея — Циклопы» site-cpecific спектакль
в гроте Одесского Художественного Музея.
Театральная постановка IX главы центрального эпоса западной цивилизации — поэмы «Одиссея».
Грот Одесского художественного музея откроет свои двери зрителям и перенесет его в Древнюю Грецию в пещеру циклопа Полифема. Подземелье станет театральной ареной, на которой развернется борьба между командой хитроумного Одиссея и кровожадным Циклопом.
Греческий режиссер Стаматис Эфстатиу видит большой интерес в работе с мифами. И он ведет актеров Альтернативной школы для человека/актера THEA-tr-ANTHROPOS на эту священную территорию, где человек может узнать себя через метафору, встретиться со своей изначальной природой.
Актеры:
Андрей Утенков
Елена Лысенко
Дарья Черных
Екатерина Калёнова
Алёна Гавриленко
31 мая 19:30
Партнер спектакля Hellenic Foundation for Culture - Odessa
------------------------------------------------------------------------------------------
"Οδύσσεια - Κύκλωπες"
Μια παράσταση στο σπήλαιο του Μουσείου Τέχνης της Οδησσού.
Μια απόπειρα θεατρικής δραματοποίησης του ενάτου κεφαλαίου της Οδύσσειας, του πιο σημαντικού έπους του δυτικού πολιτισμού.
Το σπήλαιο του Μουσείου Τέχνης της Οδησσού θα ανοίξει τις πόρτες του στους θεατές και θα τους μεταφέρει στην αρχαία Ελλάδα στο σπήλαιο του φοβερού Κύκλωπα Πολύφημου. Η σπηλιά θα γίνει θεατρική αρένα όπου θα δώσουν μάχη επιβίωσης ο Οδυσσέας και οι σύντροφοι του με τον Κύκλωπα Πολύφημο.
Ο Έλληνας σκηνοθέτης Σταμάτης Ευσταθίου εστιάζει σε μακροπρόθεσμη βάση την έρευνα του στους μύθους και καθοδηγεί ηθοποιούς του εναλλακτικού σχολείου για τον ηθοποιό/άνθρωπο THEA-tr-ANTHROPOS σε αυτό το ιερό έδαφος, όπου ο άνθρωπος, ανεξαρτήτως χρόνου και κουλτούρας, μπορεί να αναγνωρίσει τον εαυτό του και να συναντηθεί με τις απαρχές της φύσης του μέσα από τη αλληγορία και την ποίηση.
Ηθοποιοί:
Αντρέι Ουτενκόφ
Έλενα Λισένκο
Ντάρια Τσέρνιχ
Εκατερίνα Καλενόβα
Αλιόνα Γαβριλένκο
31 Μαΐου 2019, Στις 19:30
OFAM Μουσείο Τέχνης / Odessa
**** Με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού της Οδησσού
-------------------------------------------------------------------------------------------
"Odyssey - Cyclops"
A site-specific performance in the cave of Odessa Art Museum.
An attempt to theatrically dramatize the ninth chapter of the Odyssey, the most important epic of Western civilization.
The cave of the Odessa Museum of Art will open its doors to spectators and lead them to ancient Greece in the cave of the terrible Cyclop Polyphemus. The cave will become an arena where Odysseus and his comrades will fight for survival against the Cyclop Polyphemus.
Greek director Stamatis Efstathiou focuses his research on myths on a long-term basis and guides actors of the alternative school for the human/ actor THEA-tr-ANTHROPOS in this holy ground where human, regardless of time and culture, can recognize himself and meet with the very beginnings of his nature through allegory and poetry.
Actors:
Andrei Utenkov
Elena Lisenko
Daria Chernih
Ekaterina Kalenova
Aliona Gavrilenko
May 31, 2019, At 19:30
OFAM Art Museum / Odessa
**** Supported by the of Odessa Foundation of Hellenic Culture
Kalevala (2018)
A performance inspired from the karelofinish epos
In terms of dramaturgy, it has been investigated the core of the beauty of the text, in terms of theater direction its reflection in the present moment and space as well as its connection with the spectator, and in terms of actor’s approach the birth of a parallel epos, the one of the actor-human.
Motherland (Rodina) (2018)
A Krug2 production co-directed by Andrey Afonin & Stamatis Efstathiou
Details in Russian here
Demiurgia (2017)
Aroania (2016)
A performance that took place in the forest, up to Aroania mountain. Inspired from the topic of sacred and based on Bible's text, Fernando Pessoa text and actor's texts. Various traditional and sacred songs have also been used together with vocal non verbal structures.
Performers
Aishwarya Kumar, Helena McRela, Onisiforos Michael Onisiforou, Marta Cavassa.
Director
Stamatis Efstathiou.
ANIMA-L-ISMUS (2014)
An utopic nightmare...
^^^^^^
(final performance of "Energia 2014". In the village of Bela Rechka, in Bulgaria)
Animalismus is a performance created during ENERGIA 2014 by Atropos theatre in the village of Bela Rechka, in Bulgaria.
Inspired from the plot of George Orwell’s “Animal farm” Atropos presents a metaphor of the everlasting human obsession and drama to build the ideal common social frame to live in. In this “paradise on earth” everything is put in order and there is no space for oppression and social injustice.
In this performance, “animals” bring the human-spectator in front of his own demons and contradictions. As soon as the human “anima’’ (soul) is opening its gates “ANIMALISMUS” is establishing its principles and its price is quite expensive…
WHERE & WHEN
In the village of Gorna Bela Rechka – in northwestern Bulgaria.
30th of August (Saturday) -> 19:00 > Diana+Galina Ivanova’s house
THE TEAM
Performers
Anastasiya Stukalina
Ilya Ukhankin
Svetlana Antropova
Zhenja Klekotneva
Roman Zotov
Director
Stamatis Efstathiou
ATROPOS Theatre & Research
atropostheatre.blogspot.co m
In Facebook > https://www.facebook.com/ pages/ ATROPOS-Laboratory-theatre- projects/147662878673720
*** Under the support of “New culture Foundation”
ANIMA-L-ISMUS
Спектакль про (анти)утопию
Спектакль Animalismus создан во время проекта ENERGIA 2014, осуществляемого в данный момент театром Atropos в деревне Горна Бела Речка в Болгарии.
Вдохновлённый сюжетом повести Джорджа Оруэлла «Скотный двор» спектакль Animalismus представляет собой метафору вечной человеческой драмы и одержимости идеей построить идеальные общественные условия для жизни. В этом «земном раю» во всём царит порядок и нет места притеснению и социальной несправедливости.
В этом спектакле «животные» поставят человека-зрителя лицом к лицу с его собственными демонами и противоречиями. Как только человеческая anima (душа) откроет свои врата, ANIMALISMUS начнёт устанавливать свои принципы, и цена их будет высока.
ГДЕ И КОГДА
Деревня Горна Бела Речка – Северо-западная Болгария
30 августа, суббота -> 19:00 > дом Дианы и Галины Ивановых
КОМАНДА
Актёры
Анастасия Стукалина
Илья Уханкин
Светлана Антропова
Женя Клекотнева
Роман Зотов
Режиссёр
Стаматис Эфстатиу
ATROPOS Theatre & Research
atropostheatre.blogspot.co m
In Facebook > https://www.facebook.com/ pages/ ATROPOS-Laboratory-theatre- projects/147662878673720
*** При поддержке организации “New culture Foundation”
ANIMA-L-ISMUS
Μια περφόρμανς ουτοπιάς εν τη δυστοπία
Το Animalismus είναι μια παράσταση που δημιουργήθηκε κτά τη διάρκεια του ENERGIA 2014 από την Άτροπο στο χωριό Μπέλα ρέτσκα της Βουλγαρίας
Η Άτροπος εμπνέεται από τη ‘Φάρμα των ζώων» του Τζόρτζ Όργουελ για να δημιουργήσει μια μεταφορά της ανυρώπινής εμμονής και του ανθρώπινου δράματος να δημιουργήσει το ιδανικό κοινωνικό πλαίσιο διαβίωσης. Σε αυτόν τον «επίγειο παράδεισο» όλα είναι τοποθετημένα σε τάξη και δεν υπάρχει περιθώριο για καταπίεση και κοινωνική αδικία.
Στην παράσταση αυτή, «ζώα» φέρνουν τον άνθρωπο απέναντι στους δαίμονες του και στις αντιφάσεις του. Αμέσως μόλις η ανθρώπινη “anima’’ (ψυχή) ανοίξει τις πύλες της, ο “ANIMALISMUS” επιβάλλει τις αρχές του και το τίμημα είναι ακριβό…
ΠΟΥ & ΠΟΤΕ
Στο χωριό Μπέλα Ρέτσκα, της βορειοδυτικής Βουλγαρίας.
30 Αυγούστου (Σάββατο). 19:00 > Στην οικία των Ντιάνα+Γκαλίνα Ιβάνοβα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Περφόρμερς
Νάστια Στουκάλινα
Ιλιά Ουκχάνκιν
Σβετλάνα Αντρόποβα
Ζένια Κλέκοτνεβα
Ρομάν Ζότοφ
Σκηνοθεσία
Σταμάτης Ευσταθίου
ΑΤΡΟΠΟΣ Θέατρο & έρευνα
atropostheatre.blogspot.co m
Τοπική υποστήριξη - συνεργάτης
New Culture Foundation (http://novakultura.org/en/)
ANIMA-L-ISMUS
Един спектакъл за (анти)утопия
„ANIMALISMUS“ е спектакъл, създаден по време на проекта ENERGIA 2014 от Атропос театър в село Горна Бела Речка, България.
Вдъхновен е от сюжета на романа "Фермата на животните" на Джордж Оруел. Атропос представя метафора на вечният човешки стремеж и драма за изграждане на идеална обществено-социална рамка, в която да живеем. В този "рай на земята" всичко е подредено и няма място за потисничество и социалната несправедливост.
В този спектакъл "животните" изправят човека - зрител пред неговите собствени демони и противоречия. В момента, в който човешката "анима" (душа) е отворена, нейните врати "ANIMALISMUS" установяват нейните принципи и цената им е доста висока ...
КЪДЕ и КОГА
В село Горна Бела Речка, Северозападна България.
30 август (събота), 19:00 часа, в къщата на Диана + Галина
ЕКИП
изпълнители:
Анастасия Щукалина
Иля Укханкин
Светлана Антропова
Женя Клекотнева
Роман Зотов
директор
Стаматис Ефстатиу
АТРОПОС Theatre & Research
atropostheatre.blogspot.com
В Facebook> https://www.facebook.com/pages/ATROPOS-Laboratory-theatre-projects/147662878673720
С подкрепата на Фондация за Нова Култура
BELA TUVA GODONIA (2014)
&&&&&&
(presented in St Petersburg, Moscow, Saratov----to be presented in Bulgaria and other places of the world)
Human beings, almost in the middle of nowhere, at the same time all
their past melting with their future. Simple and basic life lines cross each
other and bring as result a painting in space and time.
Svetlana Antropova
TUVA GODONIA (2013)
}}}}}}}
(presented in tuvinian step and in the national theatre of Kezil, in Tuva)
TUVA GODONIA is a performance directed by Stamatis
Efstathiou – the artistic director of the company – with the participation of
Zhenja Klekotneva, Sofia Kolobova, Svetlana Antropova and Sergei Sozin, and
documented by Pavlos Cavadias and Tomek Deko. It is a performance that reflects
the theatre universe of ATROPOS and focuses on the topic of waiting, main
subject of creation and research of the company for the last two years.
BELA GODONIA (2013) A post-waiting performance
********
(presented in the village of Bela Rechka, in Bulgaria)
GODONIA (2012)
(presented in Nowina village-in Poland)
GODONIA
A waiting performance
<Informacje w języku polskim, a także>
I am waiting for something or this something is waiting for me? And if it waits for me what I am supposed to do so that I reach it? Is it finally possible to reach it and if it is, will I still be the same when I touch it?
Or finally this something is already here, inside me? And I just wait. I wait, so I exist…
In an abandoned barn, in Nowina village- in south west Poland, such thoughts have been melted with fragments of life, with physical and vocal vibrations that created a new metaphor of life: “Godonia”
The so titled performance aims to summarize this experience opening questions, concerning performing art and human drama as well as parody of life, that wait to be answered…
GODONIA is the culmination of work that took place during ENERGIA PROJECT 2012 ( http://www.facebook.com/ events/439901016055030/).
The team
Performers
Gabor Czap (Hungary)
Agnieszka Cwielag (Poland)
Freja Pallesen (Denmark)
Kasia Brzezinska (Poland)
Svetlana Antropova (Russia)
Director
Stamatis Efstathiou (Greece)
GODONIA
performance oczekiwania
Czekam na coś, czy też to coś czeka na mnie? A jeśli czeka na mnie, to co należy zrobić, żeby to zdobyć? Czy ostatecznie możliwe jest zobycie tego, a jeśli tak, to czy pozostanę sobą, jeśli tego dotknę?
A może to coś jest już tutaj, we mnie. A ja tylko czekam. Czekam, więc istnieję...
W opuszczonej stodole, we wsi Nowina w południowo-zachodniej Polsce tego typu pytania przenikają się ze skrawkami życia, z fizycznymi i wokalnymi wibracjami tworząc nową metaforę życia: “Godonia”.
Tak zatytułowany performance podsumowuje te doświadczenia otwierając pytania dotyczące sztuk performatywnych, ludzkich dramatów, a także parodii życia, które oczekują odpowiedzi...
GODONIA jest kulminacją pracy w ramach projektu “Energia” 2012
Zespół:
Performerzy
Gabor Czap (Węgry)
Agnieszka Ćwieląg (Polska)
Freja Pallesen (Dania)
Kasia Brzezinska (Polska)
Svetlana Antropova (Rosja)
Reżyseria
Stamatis Efstathiou (Grecja)
THE JOURNEY OF FOOLS PERFORMANCE (2011)
[presented in Nowina, in Poznan (Poland), in Berlin (Germany)& in Aarhus (Denmark)]
“-Where are you going? – Elsewhere. – Why? – Why should I have a reason to abandon stillness?! – You are looking for movement? – I am looking for running eyes, those which I lost in stillness. – You are blind? – I hear blind sounds. I want them to see. – But this is a long journey! – Yes, indeed. I will try. (A fictionnary foolish dialogue)
The “Journey of fools” performance is the vehicle to see r...eality upside down, to become mad and stare madness of civilization, to discover coherent but burning reality of non-logic, to realize the level of human lightness and stupidity and at the same time search for pure existence. And let it grow over the limits of knowledge.
Stamatis Efstathiou
Performers
Gabor Czap (Hungary)
Laue Bech (Denmark)
Elisabeth Klein (Germany)
Agnieszka Cwielag (Poland)
Freja Pallesen (Denmark)
Kasia Brzezinska (Poland)
Documentation
Tomek Deko (Poland)
Graphic designer
Joanna Jopkiewicz
Artistic work assistants
Alina Konwińska (Poland)
Agnieszka Zygmont (Poland)
Project residency
Eco-farm Nowina (Jurek Trawinski) - Poland
Project Assistant
Beata Tyminska (Poland)
Fools band
A foolish attempt to approach music and sound led by Laue Bech and Elizabeth Klein
Director
Stamatis Efstathiou (Greece)
***Touring plan:
04.09 – Centrum Inicjatyw Artystycznych, ul. Sienkiewicza 8a, Wroclaw, 18.00
05.09 – Centrum Kultury Zamek, ul. Św. Marcin 80/82, Poznań, 19.00
07.09 – Charlottenburg Reformschule, Sybelstr. 20/21, Berlin, Germany, 18.00
09.09 – Gogler skolen, Klosterport 4D, Aarhus, Denmark, 13.00 + 16.00
10.09 - Performers House, Papirfabrikken 7, Silkeborg, Denmark, 19.30
ARKADIA (2008)
( A wandering performance up to a mountain of Arkadia region )
Conception / Direction: Stamatis Efstathiou
Performers: Fotini Georgakopoulou, Tzessika Kaibali, Spyros-Devamani Kouris and some children of the nearest village
ΕΚΤΟΣ ΕΑΥΤΟΥ (BESIDE ONESELF) 2008...2012
A solo performance
Άνθρωποι που αναπτύσσουν ιδιαίτερες- αποκλίνουσες συμπεριφορές αποκλείονται κοινωνικά. Απομονώνονται- ιδρυματοποιούνται με στόχο το συνετισμό και την «προσαρμογή» τους στη κοινή λογική, στο γενικό κοινωνικό κανόνα. Ένα δρώμενο, του οποίου η γλώσσα πηγάζει από τον ευρύτερο χώρο του σωματικού θεάτρου. Στο επίκεντρο τείθενται μεταρεαλιστικά και εξπρεσιονιστικά επίπεδα, οργανικό άσμα, άναρθρος ρεαλιστικός και ποιητικός λόγος. Οι θεατές δεν παρατηρούν απλά, γίνονται δράστες- «συνένοχοι».
KALEVALA - 1ST PART (2018)
Motherland (2018)
DEMIURGIA (2017)
Aroania (2016)
THE MYTH OF ER - PURGATORY (2015)
ANIMA-L-ISMUS (2014)
BELA TUVA GODONIA (2014)
TUVA GODONIA (2013)
BELA GODONIA (2013)
GODONIA (2012)
THE JOURNEY OF FOOLS (2011)
KARMA (2009)
ΕΚΤΟΣ ΕΑΥΤΟΥ (BESIDE ONESELF) (2008)
COME (Έλα...) 2007
ΑΚΟΣΜΟΣ (2006)
ΟΡΕΞΕΙΣ (2005)
ΣΚΟΠΟΣ (2004)
“ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ”
Μια παράσταση εμπνευσμένη από αρχαίους μύθους πάνω στη δημιουργία του κόσμου
ΘΕΑΤΡΟ ΑΤΡΟΠΟΣ - ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΑΤΡΟΥ ΑΤΡΟΠΟΣ
http://atropostheatre.blogspot.gr/
Τι υπήρχε πριν τον άνθρωπο; Πώς εμφανίστηκε ο άνθρωπος; Πώς επικράτησε η παρακμή στην ανθρωπότητα; Και τί έγινε με τον Θεό ή τους θεούς; Έμειναν μαζί με τον άνθρωπο μετά τη Δημιουργία και με ποιό τρόπο;
Πρόκειται για θεμελιώδη ερωτήματα που ο άνθρωπος, ανεξάρτητα από την πολιτιστική του ταυτότητα θέτει σε απλές λαϊκές ιστορίες αλλά και σε πιο πολύπλοκους μύθους.
Άξια προσοχής είναι το γεγονός ότι ο αρσενικός και ο θηλυκός πόλος αποτελούν τις συμπληρωματικές πλευρές σχεδόν κάθε μύθου και ότι οι αλαζονικές επιλογές που κάνει ο άνθρωπος στη ζωή του αργά ή γρήγορα πληρώνονται…
Θέατρο, ζωντανή μουσική από παραδοσιακά όργανα, τραγούδι και αφήγηση είναι τα μέσα που μεταφέρουν τόσο τους θεατές όσο και τους συντελεστές ενώπιον της μεγάλης ανθρώπινης και ιερής κληρονομιάς μας: Τη μνήμη και την ευθύνη.
Σε αυτό το μονοπάτι της μνήμης και της ευθύνης η ποίηση είναι το όχημα και η ελπίδα είναι το καύσιμο…
*** Για την παράσταση αυτή αντλείται υλικό από την Ινδική, τη ζωροαστρική, τη σουμεριακή, την αφρικάνικη, την ελληνική και την αιγυπτιακή μυθολογία
*** Μια παράσταση που έχει ήδη παρουσιαστεί στην Αγία Πετρούπολη, στη Μόσχα, στο Μινσκ, στην Οδησσό με την υποστήριξη του Ελληνικού κέντρου πολιτισμού, στο Κίεβο, στην Κέρκυρα και μια φορά στην Αθήνα.
** Δραματουργία / Μουσικές στην πρώτη εκτέλεση:
Σεργκέι Σόζιν
Μουσική εκτέλεση στην τωρινή εκδοχή και προγραμματισμός:
Ορέστης Ζαφειρόπουλος
** Ηχοληψία:
Χρήστος Μαραγκουδάκης ΝMB Studio
** Αφήγηση:
Βασίλης Κρητικός
** Σωματοποίηση-σκηνοθεσία:
Σταμάτης Ευσταθίου
******
Με το τέλος της παράστασης ακολουθεί μοίρασμα εντυπώσεων, σχολίων και ερωτήσεων μεταξύ των συντελεστών της παράστασης και των θεατών
********
** Διάρκεια:
1 ώρα
** Ημερομηνίες (5 ΜΟΝΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ):
Παρασκευή 15 Νοεμβρίου
Σάββατο 23 Νοεμβρίου
Σάββατο 30 Νοεμβρίου
Σάββατο 7 Δεκεμβρίου
Σάββατο 14 Δεκεμβρίου
Ώρα:
21:00
** Εισιτήρια:
12€ Κανονικό
10€ Φοιτητές, αμεα, συνοδοί αμεα, κάτοικοι γειτονιάς
8€ ομάδες-παρέες 10+ ατόμων με προκράτηση εισιτηρίων
** Τόπος:
ΆΤΡΟΠΟΣ Διεθνές κέντρο θεάτρου
Κωνσταντίνου Παλαιολόγου 26 (Μετρό Μεταξουργείο)
Πληροφορίες-κρατήσεις : Τηλ. 6947132894 / 6980940720
****** Με την ευγενική υποστήριξη:
- Μικρό Παρίσι των Αθηνών (https://sites.google.com/view/petitparis )
- Ειλισσός (http://www.eilissos.gr/)
- FermouArt (https://fermouart.gr/?fbclid=IwAR34veeV6M3k96zroI942hB1U6RvTcaGUolHmGOt11WLykdCJjddHhzrt10)
- Connect your city (http://www.connectathens.gr/index.php )
- 22 stops (https://22stops.com/)
- Θεατρικό εργαστήρι Pocket flat (http://www.stella-mari.com/portfolio/%ce%ad%ce%bd%ce%b1%cf%81%ce%be%ce%b7-%cf%84%cf%89%ce%bd-%cf%86%ce%b5%cf%84%ce%b9%ce%bd%cf%8e%ce%bd-%ce%b4%cf%81%ce%ac%cf%83%ce%b5%cf%89%ce%bd-%cf%83%cf%84%ce%bf-%ce%b8%ce%b5%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%b9/?fbclid=IwAR1syMi6BEpVOl8yBN1sD9D9ZB7Pda48inN0-FI6KY_zQCDeVrUgysT4ZNA )
(Ακολουθεί η περιγραφή και στα Ελληνικά)
{Below text in English}
«Одиссея — Циклопы» site-cpecific спектакль
в гроте Одесского Художественного Музея.
Театральная постановка IX главы центрального эпоса западной цивилизации — поэмы «Одиссея».
Грот Одесского художественного музея откроет свои двери зрителям и перенесет его в Древнюю Грецию в пещеру циклопа Полифема. Подземелье станет театральной ареной, на которой развернется борьба между командой хитроумного Одиссея и кровожадным Циклопом.
Греческий режиссер Стаматис Эфстатиу видит большой интерес в работе с мифами. И он ведет актеров Альтернативной школы для человека/актера THEA-tr-ANTHROPOS на эту священную территорию, где человек может узнать себя через метафору, встретиться со своей изначальной природой.
Актеры:
Андрей Утенков
Елена Лысенко
Дарья Черных
Екатерина Калёнова
Алёна Гавриленко
31 мая 19:30
Партнер спектакля Hellenic Foundation for Culture - Odessa
------------------------------------------------------------------------------------------
"Οδύσσεια - Κύκλωπες"
Μια παράσταση στο σπήλαιο του Μουσείου Τέχνης της Οδησσού.
Μια απόπειρα θεατρικής δραματοποίησης του ενάτου κεφαλαίου της Οδύσσειας, του πιο σημαντικού έπους του δυτικού πολιτισμού.
Το σπήλαιο του Μουσείου Τέχνης της Οδησσού θα ανοίξει τις πόρτες του στους θεατές και θα τους μεταφέρει στην αρχαία Ελλάδα στο σπήλαιο του φοβερού Κύκλωπα Πολύφημου. Η σπηλιά θα γίνει θεατρική αρένα όπου θα δώσουν μάχη επιβίωσης ο Οδυσσέας και οι σύντροφοι του με τον Κύκλωπα Πολύφημο.
Ο Έλληνας σκηνοθέτης Σταμάτης Ευσταθίου εστιάζει σε μακροπρόθεσμη βάση την έρευνα του στους μύθους και καθοδηγεί ηθοποιούς του εναλλακτικού σχολείου για τον ηθοποιό/άνθρωπο THEA-tr-ANTHROPOS σε αυτό το ιερό έδαφος, όπου ο άνθρωπος, ανεξαρτήτως χρόνου και κουλτούρας, μπορεί να αναγνωρίσει τον εαυτό του και να συναντηθεί με τις απαρχές της φύσης του μέσα από τη αλληγορία και την ποίηση.
Ηθοποιοί:
Αντρέι Ουτενκόφ
Έλενα Λισένκο
Ντάρια Τσέρνιχ
Εκατερίνα Καλενόβα
Αλιόνα Γαβριλένκο
31 Μαΐου 2019, Στις 19:30
OFAM Μουσείο Τέχνης / Odessa
**** Με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ελληνικού Πολιτισμού της Οδησσού
-------------------------------------------------------------------------------------------
"Odyssey - Cyclops"
A site-specific performance in the cave of Odessa Art Museum.
An attempt to theatrically dramatize the ninth chapter of the Odyssey, the most important epic of Western civilization.
The cave of the Odessa Museum of Art will open its doors to spectators and lead them to ancient Greece in the cave of the terrible Cyclop Polyphemus. The cave will become an arena where Odysseus and his comrades will fight for survival against the Cyclop Polyphemus.
Greek director Stamatis Efstathiou focuses his research on myths on a long-term basis and guides actors of the alternative school for the human/ actor THEA-tr-ANTHROPOS in this holy ground where human, regardless of time and culture, can recognize himself and meet with the very beginnings of his nature through allegory and poetry.
Actors:
Andrei Utenkov
Elena Lisenko
Daria Chernih
Ekaterina Kalenova
Aliona Gavrilenko
May 31, 2019, At 19:30
OFAM Art Museum / Odessa
**** Supported by the of Odessa Foundation of Hellenic Culture
Kalevala (2018)
A performance inspired from the karelofinish epos
Creating theater
from non-theatrical text is a first difficulty. To swift an epos to a theater performance, and even to work on one of the most inaccessible
epos of the world literature, is a challenge for any creator who wants to make
an important step along his way, beyond his facilities and certainties.
In our case, a big
chain of heroes and events pass through the bodies, the voices and the
narrative process of a narrator and of an actor.
The goal is that "Kalevala"
lives in the present moment. The body and the voice of the two doers are watered by the kalevalian universe and in
turn they illuminate it through their own poetry and creative research.
In terms of dramaturgy, it has been investigated the core of the beauty of the text, in terms of theater direction its reflection in the present moment and space as well as its connection with the spectator, and in terms of actor’s approach the birth of a parallel epos, the one of the actor-human.
The first part of
"Kalevala" opens a window to the very first beginnings of human
nature, where the man seeks for heeling from his constant struggle for power in
the "harbor" of the female presence, accepting the sufferings that
this brings. And the woman on the other hand loses her innocence, her home in
order to mature and meet with the other half.
The human does
not even hesitate to pass to the “other bank-side”, to overcome his arrogance,
to draw every fiber of creativity and cunning, as a timeless Odysseus, and meet
with the grotesque and the tragic at the same time.
The search for
"Sampo", the enigma of enigmas, gives the heroes' destiny a dimension
that transcends them and which will unfold further in the next parts of the
epic.
At the end, one
can say that the first part of Kalevala reminds us of Albert Camus's phrase:
"Life can be wonderful and exciting, that's all its tragedy. Without
beauty, love or danger, it would be almost easy to live. "
* Actor/Director: Stamatis Efstathiou
* Dramaturgy/Narration/Installations: Sergey Sozin
* Sound & Light support: Nastia Stukalina, Zhenja Klekotneva
Motherland (Rodina) (2018)
A Krug2 production co-directed by Andrey Afonin & Stamatis Efstathiou
Details in Russian here
Demiurgia (2017)
What was
before human? How human appear? Why he appeared? How human decadence appeared?
And what about God or gods? Did they stay with him after the creation and in
which way?
These are fundamental questions that man no matter his tradition develops in his simplest stories or more elaborated myths..
These are fundamental questions that man no matter his tradition develops in his simplest stories or more elaborated myths..
So
interesting to remark that the male and the female represent the two
complementary poles of almost every myth, that whatever arrogant choice the
human makes in his life this is paid earlier or later…
Theatre,
music, singing, narration are the tools to bring us, both artists and spectators,
in front of our big human and sacred heritage: The memory and the
responsibility.
In this
path of memory and responsibility, poetry is the vehicle and hope is the fuel.
Stamatis Efstathiou – Actor & director
Sergey Sozin – Instrumentalist & narrator
Aroania (2016)
A performance that took place in the forest, up to Aroania mountain. Inspired from the topic of sacred and based on Bible's text, Fernando Pessoa text and actor's texts. Various traditional and sacred songs have also been used together with vocal non verbal structures.
Performers
Aishwarya Kumar, Helena McRela, Onisiforos Michael Onisiforou, Marta Cavassa.
Director
Stamatis Efstathiou.
A performance
inspired from “Saydawan” (Kurdish myth) & “The myth of Er” (Greek myth)
The vision
of collaboration between Iranian Kurdish and Greek theatre artists on a common
project is now finally taking place after the first meeting of Saad Gahremani
and Stamatis Efstathiou during University Theatre festival years ago in Tehran.
The general
ambition is connected with the idea to explore well rooted Kurdish and Greek
myths, precisely “Saidawan” myth and
“The myth of Er” (from Plato’s Republic). The topic that links these 2 myths is
DEATH and what follows after it according to ancient folk or philosophical
beliefs.
In Saydawan
myth Abdol-aziz has a
nightmare. The interpretation of it is horrible. He decides to arrange a
majestic marriage ceremony for his oldest son to avoid the omen, but his son
dies. So he decides to get the bride to his second older son but due to an
accident he dies also. So desperate Abdol-aziz holds the marriage to his last
son Seydawan, whome inadvertently will be killed by his father. Seydawan is a
combination of an experimental performance based upon Kurdish traditional
music.
In the
“Myth of Er” one simple soldier, Er, is dead after a battle but his body is not
decomposed. Additionally his soul is wandering around in Ades where it is
experiencing a rich metaphysical journey. Er’s soul is passing through 3
different spaces, where him and other souls exchange their previous life
experiences, he listens to Siren’s and 3 fates (Moirae) harmonic singing and where finally
passes through a ritualistic process in Amelita’s river, in Persaphone’s field.
Plato is
presenting a deep and advanced vision of a possible destiny of human soul after
death and of his perspectives of reincarnation. Though contradictory it might
sounds, Plato’s metaphysics have a clear reference to the position and the
decisions of human being in the social-political frame as well as in his
philosophical and mystical investigations. The “free will” is the key word in
order to somehow get in contact to Plato’s metaphysical concepts, which are, as
himself wished so, open to interpretations.
It is also
worth to mention the role of music that Plato attributes to human’s evolution
and to the personal development throughout his different-reincarnated lives.
The harmony in music is somehow the equal equivalent of human towards inner
eternal harmony.
From my
point of view, as theatre practitioner, “The myth of Er” together with Saidawan
myth, establish a platform of basic human questions such as: “Where from I
come”, “Why I exist?”, “Where do I go after?”. And these questions transgress
historically Iranian, Kurdish, Greek cultures from ancient times. Additionally
both Saidawan and “The myth of Er” develop these questions in a very interesting
theatrical way. We have a lot also to explore throughout these myths through
music and musicality so that we confirm their major role in human’s history and
may be wonder: “Is finally music the mother of life & death? Is music the
necessary linking point to deferent human paths?”
STAMATIS
EFSTATHIOU – Atropos theatre artistic director / Director of the “Myth of Er”
THE TEAM
Saydawan
Director: Rahim
Abdoulrahimzadeh
Actors: Saad
Ghahremani – Shoresh Tabbak – Saadat Bedavi – Omid Asrari
Stage Design: Rahim
Abdolrahimzadeh
Light: Hersh Naderi
The myth of Er
Director: Stamatis
Efstathiou
Actors: : Saad
Ghahremani – Shoresh Tabbak – Saadat Bedavi – Omid Asrari – Kazhal Mobaraki –
Iran Ahmadpour - Stamatis Efstathiou
Costume Design:
Group Work
Make up: Mandana
Badavi
Photographer: Sanam
Ghahremani, Mohammad Khezriyani
Poster, Brochure:
Aso Mamzadeh
International
affairs: Hersh Naderi
Assistance: Kavsar
Mohammadamini
Photo made by Galina Ivanova |
An utopic nightmare...
^^^^^^
(final performance of "Energia 2014". In the village of Bela Rechka, in Bulgaria)
Animalismus is a performance created during ENERGIA 2014 by Atropos theatre in the village of Bela Rechka, in Bulgaria.
Inspired from the plot of George Orwell’s “Animal farm” Atropos presents a metaphor of the everlasting human obsession and drama to build the ideal common social frame to live in. In this “paradise on earth” everything is put in order and there is no space for oppression and social injustice.
In this performance, “animals” bring the human-spectator in front of his own demons and contradictions. As soon as the human “anima’’ (soul) is opening its gates “ANIMALISMUS” is establishing its principles and its price is quite expensive…
WHERE & WHEN
In the village of Gorna Bela Rechka – in northwestern Bulgaria.
30th of August (Saturday) -> 19:00 > Diana+Galina Ivanova’s house
THE TEAM
Performers
Anastasiya Stukalina
Ilya Ukhankin
Svetlana Antropova
Zhenja Klekotneva
Roman Zotov
Director
Stamatis Efstathiou
ATROPOS Theatre & Research
atropostheatre.blogspot.co
In Facebook > https://www.facebook.com/
*** Under the support of “New culture Foundation”
ANIMA-L-ISMUS
Спектакль про (анти)утопию
Спектакль Animalismus создан во время проекта ENERGIA 2014, осуществляемого в данный момент театром Atropos в деревне Горна Бела Речка в Болгарии.
Вдохновлённый сюжетом повести Джорджа Оруэлла «Скотный двор» спектакль Animalismus представляет собой метафору вечной человеческой драмы и одержимости идеей построить идеальные общественные условия для жизни. В этом «земном раю» во всём царит порядок и нет места притеснению и социальной несправедливости.
В этом спектакле «животные» поставят человека-зрителя лицом к лицу с его собственными демонами и противоречиями. Как только человеческая anima (душа) откроет свои врата, ANIMALISMUS начнёт устанавливать свои принципы, и цена их будет высока.
ГДЕ И КОГДА
Деревня Горна Бела Речка – Северо-западная Болгария
30 августа, суббота -> 19:00 > дом Дианы и Галины Ивановых
КОМАНДА
Актёры
Анастасия Стукалина
Илья Уханкин
Светлана Антропова
Женя Клекотнева
Роман Зотов
Режиссёр
Стаматис Эфстатиу
ATROPOS Theatre & Research
atropostheatre.blogspot.co
In Facebook > https://www.facebook.com/
*** При поддержке организации “New culture Foundation”
ANIMA-L-ISMUS
Μια περφόρμανς ουτοπιάς εν τη δυστοπία
Το Animalismus είναι μια παράσταση που δημιουργήθηκε κτά τη διάρκεια του ENERGIA 2014 από την Άτροπο στο χωριό Μπέλα ρέτσκα της Βουλγαρίας
Η Άτροπος εμπνέεται από τη ‘Φάρμα των ζώων» του Τζόρτζ Όργουελ για να δημιουργήσει μια μεταφορά της ανυρώπινής εμμονής και του ανθρώπινου δράματος να δημιουργήσει το ιδανικό κοινωνικό πλαίσιο διαβίωσης. Σε αυτόν τον «επίγειο παράδεισο» όλα είναι τοποθετημένα σε τάξη και δεν υπάρχει περιθώριο για καταπίεση και κοινωνική αδικία.
Στην παράσταση αυτή, «ζώα» φέρνουν τον άνθρωπο απέναντι στους δαίμονες του και στις αντιφάσεις του. Αμέσως μόλις η ανθρώπινη “anima’’ (ψυχή) ανοίξει τις πύλες της, ο “ANIMALISMUS” επιβάλλει τις αρχές του και το τίμημα είναι ακριβό…
ΠΟΥ & ΠΟΤΕ
Στο χωριό Μπέλα Ρέτσκα, της βορειοδυτικής Βουλγαρίας.
30 Αυγούστου (Σάββατο). 19:00 > Στην οικία των Ντιάνα+Γκαλίνα Ιβάνοβα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Περφόρμερς
Νάστια Στουκάλινα
Ιλιά Ουκχάνκιν
Σβετλάνα Αντρόποβα
Ζένια Κλέκοτνεβα
Ρομάν Ζότοφ
Σκηνοθεσία
Σταμάτης Ευσταθίου
ΑΤΡΟΠΟΣ Θέατρο & έρευνα
atropostheatre.blogspot.co
Τοπική υποστήριξη - συνεργάτης
New Culture Foundation (http://novakultura.org/en/)
ANIMA-L-ISMUS
Един спектакъл за (анти)утопия
„ANIMALISMUS“ е спектакъл, създаден по време на проекта ENERGIA 2014 от Атропос театър в село Горна Бела Речка, България.
Вдъхновен е от сюжета на романа "Фермата на животните" на Джордж Оруел. Атропос представя метафора на вечният човешки стремеж и драма за изграждане на идеална обществено-социална рамка, в която да живеем. В този "рай на земята" всичко е подредено и няма място за потисничество и социалната несправедливост.
В този спектакъл "животните" изправят човека - зрител пред неговите собствени демони и противоречия. В момента, в който човешката "анима" (душа) е отворена, нейните врати "ANIMALISMUS" установяват нейните принципи и цената им е доста висока ...
КЪДЕ и КОГА
В село Горна Бела Речка, Северозападна България.
30 август (събота), 19:00 часа, в къщата на Диана + Галина
ЕКИП
изпълнители:
Анастасия Щукалина
Иля Укханкин
Светлана Антропова
Женя Клекотнева
Роман Зотов
директор
Стаматис Ефстатиу
АТРОПОС Theatre & Research
atropostheatre.blogspot.com
В Facebook> https://www.facebook.com/pages/ATROPOS-Laboratory-theatre-projects/147662878673720
С подкрепата на Фондация за Нова Култура
BELA TUVA GODONIA (2014)
&&&&&&
(presented in St Petersburg, Moscow, Saratov----to be presented in Bulgaria and other places of the world)
Photo made by Zuk Sorokretia |
BELA TUVA GODONIA furthermore develops the path
and deepens the work on the waiting theme, main research orientation of Atropos
theatre and of Stamatis Efstathiou – Atropos artistic director – of the last 2
years.
The performance is the fruit of intensive work
during last “Energia” gathering of Atropos collaborators in Bulgaria and of “Kosmos”
expedition in Tuva (South Siberia), where from the team tried to incorporate
elements of Tuvinian cosmology, nature and vibrations in general. Details of the performance have been reloaded
and reconsidered for the tour in different cities of Russia (St Petersburg,
Moscow, Saratov).
Most of the
texts used in the performance are written by the actors. The songs belong to
different world traditions.
THE TEAM
Performers
Ilya Ukhankin
Performers
Svetlana Antropova
Zhenja Klekotneva
Sonja Kolobova
Director
Sonja Kolobova
Director
Stamatis
Efstathiou
Duration
of the performance: 55 minutes
TUVA GODONIA (2013)
}}}}}}}
(presented in tuvinian step and in the national theatre of Kezil, in Tuva)
Photo made by Tomek Deko |
At the same time this performance incorporates
vibrations of Tuvan nature and cosmology as the group has experienced them
during the expedition.
The texts used in the performance are written by the
actors apart from one small fragment of Samuel Beckett. The songs belong to
different world traditions (American Indian, Bulgarian, Spanish, Arabic,
Russian).
BELA GODONIA (2013) A post-waiting performance
********
(presented in the village of Bela Rechka, in Bulgaria)
6 performers and the director decide
to host their expectations in a wooden refugee of north-west Bulgaria. They are
almost in the middle of nowhere but at the same time all their past melts with
their future. Simple and basic life lines cross each other and bring as result
a space and time painting.
BELA GODONIA develops furthermore
the path and deepens the work on the waiting theme, main research orientation
of Stamatis Efstathiou – Atropos artistic director.
Performers
Sergei Sozin
Svetlana Antropova
Nastja Stukalina
Ilya Ukhankin
Zhenja
Klekotneva
Sonja Kolobova
Director
Stamatis
Efstathiou
Documentation
Galina
Ivanova, Anguelina Ranguelova,
Organisation
Atropos
(http://atropostheatre.blogspot.com/)
New
Culture Foundation (http://novakultura.org/en/)
GODONIA (2012)
Photo made by Tomek Deko |
GODONIA
A waiting performance
<Informacje w języku polskim, a także>
I am waiting for something or this something is waiting for me? And if it waits for me what I am supposed to do so that I reach it? Is it finally possible to reach it and if it is, will I still be the same when I touch it?
Or finally this something is already here, inside me? And I just wait. I wait, so I exist…
In an abandoned barn, in Nowina village- in south west Poland, such thoughts have been melted with fragments of life, with physical and vocal vibrations that created a new metaphor of life: “Godonia”
The so titled performance aims to summarize this experience opening questions, concerning performing art and human drama as well as parody of life, that wait to be answered…
GODONIA is the culmination of work that took place during ENERGIA PROJECT 2012 ( http://www.facebook.com/
The team
Performers
Gabor Czap (Hungary)
Agnieszka Cwielag (Poland)
Freja Pallesen (Denmark)
Kasia Brzezinska (Poland)
Svetlana Antropova (Russia)
Director
Stamatis Efstathiou (Greece)
GODONIA
performance oczekiwania
Czekam na coś, czy też to coś czeka na mnie? A jeśli czeka na mnie, to co należy zrobić, żeby to zdobyć? Czy ostatecznie możliwe jest zobycie tego, a jeśli tak, to czy pozostanę sobą, jeśli tego dotknę?
A może to coś jest już tutaj, we mnie. A ja tylko czekam. Czekam, więc istnieję...
W opuszczonej stodole, we wsi Nowina w południowo-zachodniej Polsce tego typu pytania przenikają się ze skrawkami życia, z fizycznymi i wokalnymi wibracjami tworząc nową metaforę życia: “Godonia”.
Tak zatytułowany performance podsumowuje te doświadczenia otwierając pytania dotyczące sztuk performatywnych, ludzkich dramatów, a także parodii życia, które oczekują odpowiedzi...
GODONIA jest kulminacją pracy w ramach projektu “Energia” 2012
Zespół:
Performerzy
Gabor Czap (Węgry)
Agnieszka Ćwieląg (Polska)
Freja Pallesen (Dania)
Kasia Brzezinska (Polska)
Svetlana Antropova (Rosja)
Reżyseria
Stamatis Efstathiou (Grecja)
Photo made by Babak salari |
[presented in Nowina, in Poznan (Poland), in Berlin (Germany)& in Aarhus (Denmark)]
“-Where are you going? – Elsewhere. – Why? – Why should I have a reason to abandon stillness?! – You are looking for movement? – I am looking for running eyes, those which I lost in stillness. – You are blind? – I hear blind sounds. I want them to see. – But this is a long journey! – Yes, indeed. I will try. (A fictionnary foolish dialogue)
The “Journey of fools” performance is the vehicle to see r...eality upside down, to become mad and stare madness of civilization, to discover coherent but burning reality of non-logic, to realize the level of human lightness and stupidity and at the same time search for pure existence. And let it grow over the limits of knowledge.
Stamatis Efstathiou
Performers
Gabor Czap (Hungary)
Laue Bech (Denmark)
Elisabeth Klein (Germany)
Agnieszka Cwielag (Poland)
Freja Pallesen (Denmark)
Kasia Brzezinska (Poland)
Documentation
Tomek Deko (Poland)
Graphic designer
Joanna Jopkiewicz
Artistic work assistants
Alina Konwińska (Poland)
Agnieszka Zygmont (Poland)
Project residency
Eco-farm Nowina (Jurek Trawinski) - Poland
Project Assistant
Beata Tyminska (Poland)
Fools band
A foolish attempt to approach music and sound led by Laue Bech and Elizabeth Klein
Director
Stamatis Efstathiou (Greece)
***Touring plan:
04.09 – Centrum Inicjatyw Artystycznych, ul. Sienkiewicza 8a, Wroclaw, 18.00
05.09 – Centrum Kultury Zamek, ul. Św. Marcin 80/82, Poznań, 19.00
07.09 – Charlottenburg Reformschule, Sybelstr. 20/21, Berlin, Germany, 18.00
09.09 – Gogler skolen, Klosterport 4D, Aarhus, Denmark, 13.00 + 16.00
10.09 - Performers House, Papirfabrikken 7, Silkeborg, Denmark, 19.30
A ritual performance
(presented in Greece and in India)
(presented in Greece and in India)
What
surrounds the human existence cries through its inexistence. In this point-point
zero- one woman, one man take the thread from the beginning. The cause and the
result define their action, guide their music, their song, their silence. In other
words, their Karma floats without stop in spirals in one history- in the
history- where chaos meets the order and the opposite.
Three
“doers”, two performers and one musician, profaning respectfully the limits of
body, of sound, of meeting.
The
subject man-woman is the third time that obsesses the Experimental Theatre Company
Atropos. Its archetypical dimension is being researched and defined every time
from the beginning and in a different way. In AIM in 2004, through the use of mask,
of sticks and of registered text. In APETITES in 2005, through the use and the
transformation of one object. Now in KARMA (2009) through the live
implication-complicity of one profane musician and the integration of physical
and sound landscapes which are born hear and now. In the border of Butoh dance,
of organic song and physical theatre. Towards a Theatre of Connection.
IDENTITY
Conception/Textes/Direction:
Stamatis Efstathiou
Doers-Performers: Jessica Kaibali,
Stamatis Efstathiou
Doer-Musician: John Panneris
Lighting Designer: Alexis Cohen
Photo made by Jessika Kaibali |
( A wandering performance up to a mountain of Arkadia region )
Conception / Direction: Stamatis Efstathiou
Performers: Fotini Georgakopoulou, Tzessika Kaibali, Spyros-Devamani Kouris and some children of the nearest village
ΕΚΤΟΣ ΕΑΥΤΟΥ (BESIDE ONESELF) 2008...2012
A solo performance
from existence to boredom – from boredom to meeting - and then
again to boredom, towards non existence – in other words – the permanent self’s
struggle towards the other self - towards
non self – beside oneself
a stage universe, defined from one performer
and one chair – in between butoh dance, ritual, organic song, physical theatre
– one performance of tragic-comic ritual, where the body gives birth to the
sound – the sound baptize the word – until the song – until silence
Conception/Texte/Direction/Performer:
Stamatis Efstathiou
Music composer: Nikos Kyriazopoulos
Duration: 30’
* The performance has already been presented in festivals in
Greece, in Armenia, in South Korea,in Iran and in Russia.
Άνθρωποι που αναπτύσσουν ιδιαίτερες- αποκλίνουσες συμπεριφορές αποκλείονται κοινωνικά. Απομονώνονται- ιδρυματοποιούνται με στόχο το συνετισμό και την «προσαρμογή» τους στη κοινή λογική, στο γενικό κοινωνικό κανόνα. Ένα δρώμενο, του οποίου η γλώσσα πηγάζει από τον ευρύτερο χώρο του σωματικού θεάτρου. Στο επίκεντρο τείθενται μεταρεαλιστικά και εξπρεσιονιστικά επίπεδα, οργανικό άσμα, άναρθρος ρεαλιστικός και ποιητικός λόγος. Οι θεατές δεν παρατηρούν απλά, γίνονται δράστες- «συνένοχοι».
Ιδέα- κείμενο-
σκηνοθεσία: Σταμάτης
Ευσταθίου
Μουσική: Δημήτρης Πάντος
Φωτισμοί: Βασίλης Κρητικός
Ερμηνευτές 1η εκδοχή:
Φαίη Γιάνναρου, Γιώργος Κατσίγιαννης
Αντώνης Μπέρτος, Σοφί
Ουτέν
Μαρία Χρονοπούλου, Σταμάτης Ευσταθίου
Ερμηνευτές 2η εκδοχή:
Φωτεινή Γεωργακοπούλου, Γιώργος Κατσίγιαννης
Αντώνης Μπέρτος, Σοφί
Ουτέν
Σταμάτης Ευσταθίου
ΑΚΟΣΜΟΣ (2006)
Η ομάδα Άτροπος δημιουργεί έναν καινούργιο κόσμο τον
…Άκοσμο. Η εξπρεσιονιστική έκφραση με τη μιμική, το παιχνίδι και η τελετουργία
συναντιούνται μ΄ ένα λόγο υποσυνείδητο, σπαραχτικό κι άλλοτε παράλογα
διλληματικό.
Δύο θνητοί, ένας άντρας και μια γυναίκα, αποφασίζουν να περάσουν
από τον κόσμο στον «άκοσμο». Εκεί βρίσκουν τα «πλάσματα» τα οποία για να τους
δεχθούν στον «άκοσμο» τους υποβάλλουν σε μια σειρά από δοκιμασίες.
Πρόκειται για ένα επώδυνο ταξίδι μύησης και αναγέννησης της
ελπίδας. Ο έρωτας, το παιχνίδι, η εξουσία και η λαχτάρα για δημιουργία που θα
γεννηθεί απ΄την καταστροφή ανιχνεύονται στις απαρχές του ανθρώπου.
Ιδέα- κείμενο-
σκηνοθεσία: Σταμάτης
Ευσταθίου
Μουσική: Δημήτρης Πάντος
Video-art/
Φωτισμοί: Νίκος
Ζάππας
Ρούχα- Σκηνικά
αντικείμενα- Φωνητικά και τραγούδι: Μαρία
Χρονοπούλου
Ερμηνευτές:
Φωτεινή Γεωργακοπούλου
Αντώνης Μπέρτος
Εύη Σύρου
Μαρία Χρονοπούλου
Φαίη Γιάνναρου
Σταμάτης Ευσταθίου
ΟΡΕΞΕΙΣ (2005)
Σκηνοθετική-μουσική επιμέλεια,
κείμενο:
Σταμάτης Ευσταθίου
Ερμηνεία: Μαριάννα Φράγκου, Σταμάτης
Ευσταθίου
Φωτισμοί: Νίκος Ζάππας
Ενδυματολογική επιμέλεια: Μαριάννα Φράγκου
Μίξη ήχου: Θάνος Καραθανάσης
ΣΚΟΠΟΣ (2004)
Σκηνοθεσία: Σταμάτης Ευσταθίου
Ερμηνεία: Κυριακή Καραλουκά, Σταμάτης Ευσταθίου
Φωτισμοί: Νίκος
Ζάππας
Φωτογραφία: Βίκυ Βελλοπούλου